Budgetinformation 2017

Silkeborg Lærerforening udsender igen i år en Budgetinformation i forbindelse med behandlingen af Silkeborg Kommunes budget 2017. Kredsens Budgetinformation er Silkeborg Lærerforenings indlæg i budgetdebatten om budget 2017 i Silkeborg Kommune.

Helt overordnet mener Silkeborg Lærerforening

I Silkeborg har vi en god ramme for lærernes arbejde med Silkeborgaftalen, men Silkeborgaftalen sikrer ikke resursetildelingen til skolerne i kommunen.

Det springer os i øjnene, at Silkeborg Kommune opererer med et meget snævert budget. Budgettildelingen sikrer ikke de enkelte skoler en økonomi, der gør, at skolerne kan leve op til folkeskolelovens minimumstimetal for undervisningstimer. Budgettildelingen fører til, at skoler har et negativt råderum. En skole uden frie timer og uden et råderum har ingen handlemuligheder. En skole uden frie timer kan ikke leve op til budgettets beskrivelse af vikartimer, supplerende støtteundervisning osv. Skolerne har derfor meget svært ved at overholde budgettet. Med skolestrukturdebatten sidste efterår erkendte politikerne skoleområdets økonomisk problemer - uden dog reelt at løse dem.

Silkeborg Lærerforening noterer med tilfredshed, at fire partier i Midtjyllands Avis den 2. september peger på, at der skal tilføres skolerne flere midler. Der bliver peget på finansieringstilskuddet, som er en del af den økonomiske aftale, som KL og regeringen indgik i foråret. Finansieringstilskuddet på 24 millioner kroner bør bruges til at løfte det økonomiske råderum for skolerne i Silkeborg Kommune.

Endvidere bør Silkeborg Kommune kunne finde ubrugte midler i budgettet, idet Silkeborg Kommune ikke har modtaget det forventede antal flygtninge.

Budgetinformation 2017