Skolestruktur

Skolestrategi 2021

Dagsordenen for Silkeborg Kommunes skolestrategi 2021 er en ny skolestruktur.

Bred politisk aftale om den fremtidige skolestruktur i Silkeborg
Silkeborg Kommune fastholder en decentral skolestruktur, hvor der ikke lukkes undervisningssteder, men fem skoler lægges sammen til to, og 22 skoler skal fremover indgå forpligtende samarbejde i otte grupper af skoler.

Det er nogle af punkterne i en bred politisk aftale om den fremtidige skolestruktur i Silkeborg Kommune, som alle partier og løsgængere i byrådet undtagen Enhedslisten står bag.

Elever har krav på at blive optaget på skolen i det skoledistrikt, hvor eleven bor, og aftalen betyder desuden, at fire skoler udpeges som særlige videnscentre, og skolerne får mulighed for profillinjer på overbygningsskoler og for aldersintegreret undervisning. Hvis der i en treårig periode er færre end 125 børn i 0. til 6. klasse på en skole, skal skolechefen drøfte mulighederne for skolens eller afdelingens fremtid med skolens bestyrelse og ledelse.

Med aftalen er der ikke fundet et nyt økonomisk niveau for skolerne, som sikrer kvaliteten ind i 2020’erne. Aftaleparterne er enige om, at skolernes økonomi fortsat er hårdt presset, og at økonomien derfor skal drøftes af byrådet i forbindelse med budgetlægningen for 2017.

Den videre proces
Børne- og Ungeudvalget skal nu på baggrund af den politiske aftale udarbejde en skolestruktur, der indeholder en sammenlægning af skoler, forpligtende skolesamarbejder og selvstændige skoler, hvor der tages hensyn til lokale forhold.

Forslaget til en ny skolestruktur skal sendes til byrådets foreløbige godkendelse 23. maj 2016. Herefter sendes forslaget til udtalelse hos skolebestyrelserne i to uger. På baggrund af udtalelserne fra skolerne, vil byrådet tage endelig stilling til forslaget på byrådsmødet 27. juni 2016, så de nye skoledistrikter kan træde i kraft 1. august 2017.

I efteråret 2018 skal den nye skolestruktur og de forpligtende samarbejder evalueres af Børne- og Ungeudvalget. I evalueringen skal blandt andet indgå udviklingen i elevtallet, resultater, kvalitet, trivsel og økonomi.