Kampagne "Er du OK?"

Danmarks Lærerforening er medlem af FTF og dermed også med i LO/FTF's flerårige kampagneindsats ’Er du OK?’
Er Du Ok

Kampagnen fokuserer på, hvor vigtigt det er for det danske arbejdsmarked (og dermed lønmodtagerne) med velfungerende aftalte overenskomster. For det er via overenskomster, at arbejdsmarkedet reguleres/fungerer.

Undersøgelser har vist, at mange ikke ved, hvad overenskomsterne og de faglige fællesskaber betyder for det danske arbejdsmarked. For eksempel tror syv ud af ti lønmodtagere, at politikerne på Christiansborg fastsætter mindstelønnen ved lov. Det er forkert.

Det er særligt de 20-40-årige, som har et lavt kendskab til overenskomster og faglige fællesskaber. Derfor er ’Er du OK?’ en indsats, som især retter sig til de 20-40-årige lønmodtagere. Det er mellem de 20 og 40 år, at de fleste finder fodfæste på arbejdsmarkedet og etablerer sig med familie. Det er en periode af livet, hvor det er vigtigt med ordnede forhold. Det sikrer overenskomsterne og de faglige fællesskaber gennem fagforeningerne i LO og FTF samt AC.

LO og FTF er Danmarks to store hovedorganisationer, der samlet repræsenterer næsten 100 faglige organisationer med i alt 1,5 millioner medlemmer.

Læs mere på Er du OK

Årligt løntjek

Som en del af ’Er du OK?’-kampagnen sætter Danmarks Lærerforening og de andre fagforeninger i LO og FTF hvert efterår fokus på løntjek. I den forbindelse kan du få tjekket din lønseddel og finde ud af, om du får den løn, du har krav på.

I Silkeborg laver vi ”Løntjek” ved stikprøvekontrol. Vi har bedt tillidsrepræsentanterne om at aflevere 5 kollegaers lønsedler og opgaveoversigter, som vi tjekker igennem.

I samme ombæring ser vi på, om opgaveoversigterne hænger sammen med lønsedlerne.

Hvis du ikke er en af de 5, der allerede har afleveret din lønseddel og opgaveoversigt, men gerne vil have det tjekket, er du meget velkommen til at sende det til: trst@dlf.org

Du kan også hente hjælp på erduok.dk, hvis du selv vil tjekke din lønseddel. Her ligger der et eksempel på en tænkt lønseddel, der virtuelt gennemgår de fem vigtigste punkter på lønsedlen, som du skal være opmærksom på.

Kampagne "Er du OK?"