Vinterferie 2018

Silkeborg Kommunes folkeskoler holder kollektivt ferielukket i uge 7 (12. februar – 16. februar). Hvis du ikke har været beskæftiget i Silkeborg Kommune i hele kalenderåret 2016, vil du opleve, at du helt eller delvist bliver trukket i løn for ferieafholdelsen i uge 7.

Hvis du har været beskæftiget ved en anden arbejdsgiver i 2016 kan du have et feriekort, som du kan få udbetalt. Det kan du undersøge på borger.dk

Hvis du har været ledig kan du have ret til feriedagpenge – kontakt a-kassen og hør nærmere.

Hvis du hverken har ret til feriepenge eller feriedagpenge kan du få dagpenge for de dage i uge 7, hvor du trækkes i løn. Det kræver dog, at du er medlem af en a-kasse, og at du senest på første feriedag uden løn melder dig ledig på jobnet.dk samt hos a-kassen. Overskrides tidspunktet, kan du ikke få dagpenge med tilbagevirkende kraft.

Du kan måske opleve, at du har optjent to feriedage fra et andet arbejdsforhold. Disse to dage skal du afholde først. Herefter skal du følge DLF/A’s vejledning for at søge dagpenge.

Du skal være opmærksom på, at hvis du modtager dagpenge, så skal du også stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Det vil sige, at du blandt andet ikke kan rejse til udlandet.

Hvis du er ansat på en skole eller institution, der ikke holder kollektivt ferielukket, kan du ikke modtage dagpenge.

Kontakt i alle tilfælde a-kassen og læs mere om dagpenge ved kollektiv ferielukning på a-kassens hjemmeside: