Sommerbrev

Kære medlemmer af Silkeborg Lærerforening.

En velfortjent sommerferie nærmer sig hastigt, og vi vil fra Silkeborg Lærerforening ønske jer alle en rigtig dejlig sommerferie. En sommerferie som i praksis vil vare en uge længere end normalt, da skolen i år er lukket i 7 uger – Herligt.

Et travlt skoleår med mange opgaver og mange undervisningstimer er dermed afsluttet.

Er der så overhovedet noget at bekymre sig over? Ja – desværre. Kredsens analyser af undervisningstimer og af antallet af elever i klasserne er bekymrende. 33 % af klasserne i Silkeborg Kommune kalder vi for Megaklasser, det vil sige, at der går 25 elever eller flere i klassen. I skoleåret 2016/ 2017 læste 25 % lærerne mere end 800 undervisningstimer om året. 57 % læste mere end 750 timer, og desværre ser disse tal ikke ud til at ændre sig radikalt i forhold til skoleåret 2017/2018.

I Kredsen har vi derfor tænkt os at gøre tre ting.1- Vi satser på at få sat folkeskolen på dagsordenen i forhold til den kommunale valgkamp i efteråret. 2-Vi er ved at planlægge en runde, hvor vi besøger alle skolers faglige klubber for at kunne mødes med alle skolen lærere, og sidst men ikke mindst, 3- så sætter vi kraftigt fokus på de pædagogiske tendenser på folkeskoleområdet, da det er vores klare mål at alle lærere skal kunne lykkes med deres opgave, og det som lærerne synes er vigtigst. Det at eleverne udvikler sig fagligt og personligt, og at eleverne trives i det fællesskab, som folkeskolen skal skabe rammen omkring.

Det er nødvendigt at få sat folkeskolen på dagsordenen i den kommunale valgkamp. Dette ønsker kredsen at gøre i samarbejde med de andre faglige organisationer, hvor folkeskolen er en del af det offentlige velfærdsområde. Men i Silkeborg Lærerforening ønsker vi også at sætte et lokalt præg på en kampagne, som Danmarks Lærerforening sætter i gang sammen med organisationer som f.eks. Børns Vilkår, Red Barnet. En kampagne, der skal sætte fokus på det, man kunne kalde elevernes undervisningsrettigheder. Hvorfor skal eleverne gå i Megaklasser? Hvorfor skal eleverne undervises i klasser, hvor luften er for tæt og CO2 niveauet er for højt? Hvor bliver den demokratiske inddragelse af eleverne i folkeskolen af, når skolen topstyres fra Christiansborg? Og hvordan kan læreren lykkes med sin opgave i denne sammenhæng?

Målet er selvfølgelig at få forklaret, at den økonomiske tildeling til skolerne er for lav, sådan at vi kan gøre noget ved de bekymrende tal, der blev nævnt indledningsvis.

Imens vi venter på pengene, så ønsker vi at mødes med jer i de faglige klubber. For hvordan er det egentlig, at I møder de problemer og de udfordringer, der opstår i jeres hverdag, og hvordan udnytter vi foreningens styrke til at møde disse problemer gennem de rammer og aftaler, vi har lokalt? Vi ønsker på denne måde at involvere os i jeres hverdag og udnytte, at vi er en lokalt basseret fagforening i en kommune, hvor en lokal aftale, som minimum skal sikre anstændige arbejdsforhold.

Vi ønsker at holde fast i at diskutere, hvad vi skal med skolen. Vi inviterer derfor igen til et stort debatmøde onsdag den 20. september kl 19.00 med overskriften – Hvad skal vi med skolen? Mødet er et offentligt debatmøde, hvor borgmesterkandidaterne, lærere og andre ansatte, forældre, elever, filosoffer og andre interessenter er inviterede debattører. Debatten skal kredse om fire hovedtemaer: Skolen og dannelse, skolen og uddannelse, skolen og målstyring og skolen og sammenhængskraften i samfundet.

Med debatten ønsker vi at holde gang i den meget vigtige diskussion, om hvad vi skal med skolen. Vi ønsker at udfordre politiske trends, politisk styring og samtidig gennem debatten at forpligte de lokale politikere på samtalen om og målet for folkeskolen. Vi håber på at se rigtig mange af jer på denne aften.

Endnu engang rigtig god sommerferie.

Trine Falck Steen og Niels Jørgen Jensen