Kongres 2016

Tirsdag den 13. til onsdag den 14. september er der kongres i Danmarks Lærerforening.

Der er tre overordnede punkter på dagsordenen:

1.      ”Hvad skal vi med skolen?”

Det overordnede formål er:

• At få engageret hele foreningen i drøftelser, der kan munde ud i formuleringen af et skoleideal.

2.      Medlemmernes arbejdsliv.

Det overordnede formål er:

• At kongressen får et fælles billede af medlemmernes arbejdssituation med henblik på at vedtage fælles handlinger, som skaber et bedre arbejdsliv for medlemmerne.
  • At kongressen vurderer, hvordan foreningen igennem indsatsen kan styrke mulighederne for at opnå et godt resultat for medlemmerne ved overenskomstforhandlingerne i 2018.

3.      Et demokratisk velfærdssamfund

Det overordnede formål er:

• At kongressen drøfter, hvordan ”Den involverende fagforening” kan styrke Danmarks Lærerforening og bidrage til, at det enkelte medlem oplever demokrati helt ude på arbejdspladsen.
  • At styrke Danmarks Lærerforenings forudsætninger for at tage en pro-aktiv og koordinerende rolle både lokalt og centralt i forhold til at samle fagbevægelsen for at styrke det demokratiske, solidariske velfærdssamfund (jf. hovedstyrelsens 2019-målsætning om at være ”en central aktør i en stærk fagbevægelse”).

I kan finde alle materialerne her:

/om-dlf/organisationen/kongres-2016

Under punktet ”Medlemmernes arbejdsliv” har vi som Silkeborg Lærerforening et forslag til en vedtagelse, hvor vi ønsker, at Danmarks Lærerforening frem mod næste kongres afsøger mulige overenskomstmæssige rettigheder, der kan give lærerne større sikkerhed og tryghed i et langt arbejdsliv på et arbejdsmarked.