Sommerhilsen

Sommer

Kære medlemmer af Silkeborg Lærerforening.

En velfortjent sommerferie nærmer sig hastigt. Endnu et skoleår, der i august 2015 virkede langt, er her i juni forbi, og vi står med følelsen af, at det alligevel er gået stærkt.

I marts blev der ved årets generalforsamling valgt en ny kredsstyrelse. I den nye kredsstyrelse er vi stærkt optaget af to pointer. Hvordan får lærerne arbejdsvilkår, der gør, at de kan lykkes med opgaven som lærer? Og hvordan får lærerne indflydelse på lærerarbejdet, sådan at det stadig er læreren, der med sin professionelle baggrund og erfaring træffer de afgørende valg, når undervisningen skal forberedes, gennemføres og evalueres?

Vi fik taget et stort skridt i den rigtige retning, da vi i januar genforhandlede Silkeborg aftalen. Vi er helt overbevist om, at aftalen er grundlaget for en mere retfærdig og en mere gennemskuelig tildeling af arbejdstid. Kredsen regner med, at aftalen, med et fornyet fokus på opgaveoversigten og den løbende opgørelse af arbejdstiden, kan være med til at gøre arbejdslivet mere forudsigeligt for den enkelte lærer på skolen.

Men kredsens arbejde for et bedre arbejdsmiljø stopper ikke her. Medlemmerne af Silkeborg Lærerforening er desværre stadig udfordret af alt for mange opgaver til den afsatte tid. Mange er udfordret af at stå alene med ansvaret for komplekse inklusionsopgaver og nye opgaver kommer til, som f.eks. en ambitiøs implementeringsplan for Meebook uden at lærerne af den grund oplever, hvordan arbejdsopgaverne skal prioriteres inden for arbejdstiden.

Kredsstyrelsen har derfor sat sig det mål, at alle lærere skal kunne mærke et forbedret arbejdsmiljø, og vi er gået i gang med at lave handleplaner, der kan tage hul på udfordringerne, sådan at vi når målet, at lærerne har tilfredsstillende arbejdsvilkår.

Folkeskolereformens målsætninger og operationelle mål fører til nye metodiske krav for den enkelte lærer. Fælles forenklede mål og læringsplatforme er obligatoriske for alle, og for enkelte skoler er lærerens arbejde med de fælles forenklede mål metodisk blevet omsat til læringsmålstyret undervisning, hvor kravet er, at der skal sættes mål for hver enkelt elev i hvert eneste forløb. Silkeborg Kommune har valgt at alle lærere skal bruge læringsplatformen Meebook, hvilket vil få konsekvenser for lærerens måde at arbejde på. Om denne udvikling giver mening afhænger i høj grad af, hvordan arbejdet udføres. Det giver måske kun mening, at enkelte undervisningsforløb beskrives i Meebook og ikke alle

Kredsen vil arbejde for, at der på skolerne bliver skabt rammer for, at lærerne kan diskutere de nye krav. Der er i høj grad behov for, at lærerne pædagogisk får indflydelse på, hvordan nye metoder anvendes. Lærerne skal inddrages og skal være med til at sætte dagsordenen for den pædagogiske udvikling af skolen

Sidste forår blev der igangsat en skolestrukturdebat, som forløb hen over efteråret og kulminerede før jul, hvor høringsforslaget blev forkastet. Et nyt forslag blev udarbejdet og alt tyder på, at det bliver vedtaget i byrådet sidst i denne måned.

Hvad de forskellige tiltag konkret kommer til at betyde, er endnu ikke fastlagt, og arbejdet bliver fulgt tæt.

Før byrådet endeligt vedtager den nye skolestuktur, har enkelte byrådsmedlemmer allerede udtalt, at de pga. skolernes økonomi anser det for nødvendigt igen at tale om skolestruktur inden for en kort tidshorisont. Kredsens replik til dette er, at ærligt talt, så må skolen, lederne, lærerne og eleverne kunne forvente, at en lang skolestrukturproces afsluttes med noget, der ikke skal laves om, inden der er gået et år! Strukturforslag, høringsperioder, skolestrukturændringer, og omstillingsprocesser kræver mange resurser af forvaltning, ledere og lærere. Det bør undgås, at brug af resurser ikke ender i et resursespild på et område, der i forvejen har svært ved at få økonomien til at hænge sammen.

Der er i år 7 tillidsrepræsentanter, der af forskellige grunde stopper, og vi siger tak for et godt samarbejde og ønsker dem held og lykke fremover. I samme åndedrag ønsker vi de nye tillidsrepræsentanter velkomne og glæder os til samarbejdet.

Ved kredsstyrelsesvalget i april gik Johnny Specht og Leif Pedersen af. To mennesker, som har været en del af foreningen gennem mange år, og som har haft stor betydning for Silkeborg Lærerforening. Vi siger tak for et godt samarbejde og ønsker dem held og lykke fremover.

Vi glæder os til at tage fat på opgaverne i august.

Vi ønsker alle en dejlig sommerferie.

Trine Falck Steen og Niels Jørgen Jensen