Silkeborg Lærerforening ønsker robuste skoler!

Byrådet i Silkeborg Kommune foreslår en ny skolestruktur. Ønsket gælder i vid udstrækning et fremtidigt behov for robuste klasser. Robuste klasser, der sikrer, at Silkeborg Kommunes skolevæsen i fremtiden kan drives på det, der kaldes et realistisk økonomisk niveau.

Silkeborg Lærerforening mener, at der er behov for robuste skoler, hvis et forslag skal være et seriøst bud på fremtidens skole.

Nedlæggelsen af de 27 skoler og oprettelsen af de 9 skolefælleskaber er ikke løsningen.

De ni skolefællesskaber giver ikke en tydelig tegning af én skole, og forslaget har skabt stor uro blandt ledere, lærere og forældre, da forslaget ikke kan give et klart svar på, hvordan skolen i fremtiden kommer til at se ud, hvor den ligger og hvordan den bliver ledet.

At de mange spørgsmål fra lærere og forældre ikke kan besvares med forslaget til en ny skolestruktur, skaber en usikkerhed og en utydelighed omkring fremtidens skole i Silkeborg Kommune. En usikkerhed der kan forplante sig til eleverne, der i modsætning til usikkerhed har brug for en tryg og velorganiseret dagligdag med et godt læringsklima, der gør, at de lærer bedst og mest muligt.

En robust skole ledes af en skoleleder, der kan sætte tydelige mål for skolen. Silkeborg Lærerforening mener ikke, at én skoleleder for ét skolefællesskab kan sætte tydelige mål og skabe ejerskab til disse mål, når skolerne, som enkelte politikere hævder, ikke skal nedlægges, men samtidig skal bevare deres egen særlige kulturer.

På en robust skole er lærerne optaget af at øge elevernes faglige præstationer, og at eleverne gør fremskridt. Læreren sætter pris på at deltage i skolens aktiviteter og føler ejerskab for de ting, der sker på skolen. Men hvis det ikke er tydeligt for læreren, hvad skolen er, og hvad målene for skolen er, hvordan skal læreren så kunne sætte pris på og føle ejerskab for skolens aktiviteter? Er det en robust skole, når læreren mere bekymrer sig om, hvor han skal undervise næste år?

En robust skole bakkes op af ledere, lærere, forældre og elever, der skal have et personligt forhold til skolen. En tydelig skolekultur præget af tydelige normer og værdier gør, at eleverne kan lide at arbejde, engagerer sig og yder en stor arbejdsindsats.

Silkeborg Lærerforening vil derfor anbefale, at forslaget tages af bordet og erstattes af et nyt, hvor der ikke kun fokuseres på robuste klasser, men vi ønsker derimod et forslag, hvor styrken og det robuste gælder hele skolen.