Der findes gode ideer og dårlige erfaringer

Silkeborg Kommune
Skal skolefællesskaber være den bærende ide i Silkeborg Kommunes skolestruktur??

I fredagens udgave af MJA udtaler Søren Kristensen, at skolefællesskaber fortsat skal være det bærende element i fremtidens skolestruktur i Silkeborg. I Argumentationen for skolefællesskaber i Silkeborg Kommune bruger politikere, der taler for forslaget, der er til høring, ofte henvisninger til kommuner i Danmark, hvor der allerede er etableret skolefællesskaber.

Der er henvist direkte til Fredericia Kommune og til Esbjerg Kommune, hvor skolestrukturen også består af skolefællesskaber med fælles ledelse. Erfaringerne fra disse kommuner kan dog kun være få, da skolefællesskaberne i disse kommuner kun har haft en kort levetid.

Det er på ingen måde en dårlig ide at lade sig inspirere af andre, at lytte til gode ideer og undgå dårlige erfaringer.

Silkeborg Lærerforening vil derfor gerne gøre opmærksom på, at Bornholm Kommune har en noget længere erfaring med en skolestruktur med skolefællesskaber.

På Bornholm har erfaringerne gennem 7 år med skolefællesskaber medført, at skolefællesskaberne igen er nedlagt og erstattet med Skoler.

Erfaringen viste, at skolefællesskaberne ikke var svaret på de bornholmske politikeres ambitioner og heller ikke var svaret på de skoleøkonomiske problemer!

Ønsket var robuste eller rettere rentable klasser, men efter 7 år med skolefællesskaber har man stadig mange små klasser på Bornholm.

Ønsket var, at man ikke skulle skævdele økonomien mellem små og store skoler for at kunne opretholde en kvalitativ undervisning, der kunne leve op til folkeskoleloven. Erfaringen er, at man stadig var nødt til at skævdele økonomien

Ønsket var, at man ikke skulle lukke de små matrikler, men erfaringen er, at man var nødt til at lukke de små matrikler.

Værst af alt - forældrenes engagement og ejerskab til skolefællesskaberne udviklede sig i negativ retning, med det til følge at antallet af private friskoler er steget, og at hele 31 % af eleverne på Bornholm går i privat skole. Dette i skærende kontrast til politikernes ambition om at lave skolefællesskaber for at undgå et øget antal friskoler.

På Bornholm viste den gode ide sig at være en dårlig erfaring. Så kære politikere, der er ingen grund til, at vi i Silkeborg i løbet af et antal år skal nå frem til samme konklusioner samtidig med, at forældrenes ejerskab til skolen forsvinder.

Det er lige nu et problem for jer politikere, at forældrene ikke bakker op om forslaget, men værre er det for folkeskolen, hvis forældrene i længden ikke bakker op om skolen.