Skal Silkeborgs lærere undervise på flere skoler?

Børne og ungeudvalget i Silkeborg Kommune arbejder i øjeblikket på en strategi for folkeskolen i Silkeborg frem mod 2021. Målet er, at kvaliteten af skolerne i kommunen stadig kan udvikles, samtidig med at driften holdes på et realistisk økonomisk niveau.

Kvaliteten af skolen og dermed undervisningen står og falder med læreren. International uddannelsesforskning peger entydigt på, at læreres ekspertise i form af viden og kompetencer er den væsentligste enkeltfaktor til forklaring af elevers udbytte af undervisningen og dermed kvalitet af skolen.

Lærerens faglighed har derfor i de seneste år fyldt meget i debatten om de danske folkeskoler, hvilket kulminerede med regeringens beslutning om, at alle lærere kun skal undervise i deres linjefag, hvilket mange ved har ført til en enorm efteruddannelsesinvestering i kommunerne. Men eleverne får ikke noget ud af, at læreren er fagligt dygtig, hvis ikke læreren derudover besidder to andre kompetencer: læreren skal kunne lede sin klasse, og læreren skal kunne etablere et tæt psykologisk bånd og dermed en tæt relation til den enkelte elev.

I Silkeborg Kommune ønsker politikerne i børne- og ungeudvalget at undersøge, om lærere ansat på en skole kan fungere på flere undervisningssteder. Forestil jer, at fire af Silkeborg Kommunes nuværende skoler i fremtiden fungerer som en skole under samme navn. Denne ene skole har flere matrikler – undervisningssteder. En Lærer, der er faglig dygtig til tysk, vil kunne undervise i tysk på alle fire matrikler på skolen.

Logikken er, at Silkeborg Kommune med opfindelsen af denne ”matrikellærer” kan øge effektiviteten og den faglige kvalitet samtidig, og at denne dygtige tysklærer kan mødes med andre matrikellærere med tysk som ekspertise og på denne måde opbygge en endnu stærkere faglighed, når det gælder faget tysk.

Problemet er, at de sidste års massive fokus på faglighed i den danske folkeskole knytter sig til den enkelte lærers faglighed inden for fagene som f.eks. tysk, og at man med dette fokus dermed glemmer forskningsresultaterne – det er ikke nok, at en lærer er faglig dygtig!

Forskningen viser, at lærerens relationskompetence har en meget stor betydning -ikke ”bare” for elevernes almindelige ve og vel, men også for deres faglige resultater. Relationskompetence indebærer, at læreren kan knytte bånd til den enkelte elev. At læreren udstråler – og besidder – varme, respekt, tillid og empati. At læreren kan sætte sig ud over sig selv og aflæse elevens signaler. Lærere, der formår dette og kan indgå i relationer med elever på en ligeværdig, venlig og god måde, opnår langt bedre indlæringsresultater.

Pointen er, at hvis Silkeborg Kommune opfinder ”matrikellæreren”, der rejser rundt med sin ekspertise, så overser man, at for at en lærer kan opnå stærke resultater i skolen, så er fokus på faglig ekspertise ikke nok.

Den velkvalificerede lærer er nødt til at opbygge tætte og nære relationer til sine elever for at opnå gode resultater, og det vil derfor være i modstrid med både forskningsresultater og lærererfaring, at lærere i en ny skolestruktur skal rejse rundt til forskellige ”skoler” for effektivt at udnytte kun en del af en lærers faglighed.

Silkeborg Lærerforening står gerne til rådighed for Børne- og Ungeudvalget, til en nærmere drøftelse af dette og de øvrige temaer, som udvalget har ønsket at fokusere på i den analyse, der skal danne grundlag for den fremtidige skolestrategi i Silkeborg Kommune. 

Emner

Målgruppe