Medlemsbrev

Sommer
Sommerferien nærmer sig med raske skridt, og selvom vejret ikke ligefrem arter sig, som om det var sommer, så vil vi gerne ønske jer alle en god og velfortjent sommerferie.

Kære medlem

Det første skoleår med både en ny folkeskolereform og en ny arbejdstidsaftale har på mange måder været skelsættende, både med hensyn til tilrettelæggelse af de pædagogiske processer på skolerne og på den måde, arbejdet er blevet tilrettelagt.

Vi ved fra vores evalueringer sammen med tillidsrepræsentanterne, at man på skolerne har knoklet for, at tilrettelægge et skoleår, hvor der helt klart ikke har været overensstemmelse mellem de opgaver, der forventes løst, og de resurser, der blev stillet til rådighed.

Det har betydet, at undervisningsforpligtelsen for den enkelte lærer har været meget højere, end forrige skoleår og højere end de 80 timer, som politikerne på Christiansborg og politikerne i Silkeborg byråd havde forventet skulle til for at implementere den nye folkeskolereform.

Kredsen har i foråret evalueret den lokale arbejdstidsaftale med Silkeborg Kommune.

Både kreds og kommune er enige om, at den dialog om opgaveoversigten, hvor den enkelte medarbejder får beskrevet de opgaver, der skal løses i kommende skoleår, er en vigtig forudsætning for, at medarbejderen professionelt kan løse sin opgave.

I drøftelsen af opgaveoversigten indgår desuden en drøftelse af det forventede tidsforbrug til henholdsvis forberedelse og de øvrige opgaver.

Som supplement til opgaveoversigten skal der udarbejdes en opgavebeskrivelse af øvrige opgaver, så der er en klar overensstemmelse med de forventninger, som lederen har til løsningen af opgaverne og de resurser, der bliver afsat til at løse dem.

Kredsen har en forhåbning om, at mange af de begyndervanskeligheder, som der var forud for dette skoleår, er løst, og at man på skolerne får en helt anden opstart på skoleåret 15/16.

Kreds og kommune har i forbindelse med evalueringen udarbejdet en vejledning med særlige opmærksomhedspunkter i forbindelse med planlægningen af næste skoleår, som kan læses på kredsens hjemmeside (www.silkeborglaererforening.dk).

Vi må desværre konstatere, at sygefraværet på skoleområdet er steget katastrofalt i dette skoleår.

Det er specielt langtidssygefravær, der tegner sig for langt den største del af stigningen, hvilket betyder, at mange skoler må undvære dygtige lærere i lang tid.

Det betyder også, at flere og flere lærere henvender sig til kredsen, for at få rådgivning om muligheder for at ændre på deres arbejdsmæssige situation, eller fordi de er blevet sygemeldt grund af stress eller depression.

Silkeborg Kommune er meget opmærksom på denne problemstilling, og har i den forbindelse inviteret kredsen til at indgå i en arbejdsgruppe, der skal medvirke til at afklare hvorfor, der er sket denne eksplosion i sygefraværet.

Vi er i en situation, hvor der er mange årsager til, at lærere bliver syge af at gå på arbejde. Handler det om implementeringen af den nye folkeskolereform og de usikkerheder, som det har skabt i forhold til, hvordan man skal løse sine opgaver? Handler det om en arbejdstidsaftale, som er så meget forskellig fra den gamle aftale og som grundlæggende har ændret den måde, som lærerne arbejder på? Handler det om inklusion, hvor flere elever med særlige udfordringer skal inkluderes i klasserne? Handler det om ledelse, der ikke skaber en tydelig sammenhæng mellem krav og resurser? Eller handler det i bund og grund, om det arbejdspres som flere undervisningstimer giver, og som en underfinansieret folkeskolereform og generelle nedskæringer er skyld i?

Det urimelige ved hele situationen er, at der er lærere, der bliver syge, fordi forhold på arbejdspladsen ikke er, som de burde være, og at disse lærere måske betaler prisen for et dårligt arbejdsmiljø med deres helbred og med deres eksistensgrundlag.

Det må aldrig blive ”et vilkår”, at man kan blive syg af at gå på arbejde.

Det er kredsens håb, at vi kan finde nogle forklaringer, som man kan bruge til at forbedre arbejdsmiljøet, og som kan medvirke til at nedbringe sygefraværet.

Silkeborg Kommune har i foråret startet arbejdet med en strategi for Folkeskolen 2021.

Det er en strategi, der både omhandler skolestruktur, klassestrukturer, medarbejdernes- og ledernes kompetencer, læringsmiljøer og mange andre forhold.

Udgangspunktet for skolestrategien er at forsøge at fastholde den nuværende kvalitet i det kommunale skolevæsen under hensyn til en økonomi, der i de næste år bliver mere og mere presset.

På baggrund af idemøder og dialogmøder med grupper af borgere i Silkeborg, har Børne- og Unge Udvalget udvalgt forskellige temaer, som de vil arbejde med.

Kredsen har via indlæg i Midtjyllands Avis forholdt sig til de en del af de temaer, som Børne- og Ungeudvalget vil bruge som udgangspunkt for deres arbejde (alle indlæg kan findes på kredsens hjemmeside).

Efter sommerferien vil Børne- og Ungeudvalget holde et temamøde, hvor de vil udarbejde en indstilling til byrådet, for de tiltag, som de mener, der skal til, for at leve op til deres egen målsætning om samme kvalitet for færre penge.

Kredsen vil selvfølgelig forsøge at være på forkant med udviklingen og give sit besyv med i den diskussion, som det uvægerligt vil medføre.

Problemstillingen for nuværende er, at alt tilrettelægges og besluttes for lukkede døre.

Kredsen vil opfordre alle på skoler og i bestyrelser til at medvirke i den debat, som kommer i efteråret.

Dilemmaerne i den standende debat om folkeskolen og dens udvikling, om sygefravær og arbejdsmiljø og om kvalitet og resurser er til at få øje på. Løsningerne er desværre ikke lige så lette at finde.

Måske skulle vi bare sende et telegram til statsministeren med besked om at sende flere penge, men den løsning er heller ikke nogen farbar vej i øjeblikket.

Endnu en gang ønsker vi jer alle en god sommer.

Johnny Specht og Niels Jørgen Jensen