Ledelse i folkeskolen i Silkeborg Kommune

I forbindelse med Silkeborg Kommunes oplæg til Skolestrategi 2021 indgår temaer om skoleledelse.

Børne- og Ungeudvalget skal forholde sig til hvad, det konkret betyder - både pædagogisk og økonomisk - hvis der arbejdes ud fra teserne om:

• at der etableres en samlet overordnet ledelse for flere undervisningssteder.
  • at der etableres kompetente ledelsesteam, der kan dække alle ledelsesområder.
  • at der etableres tæt ledelse tæt på dagligdagen og tæt på kerneydelsen.

Det er Silkeborg Lærerforenings opfattelse, at god ledelse er en af de mest afgørende forudsætninger for en positiv udvikling af skolen.

Skoleledelse skal ikke bevæge sig i retning af strammere administrativ styring, men skal gå i en mere pædagogisk retning med stærkere ledelsesfokus på det, der sker i undervisningen.

Skoleledelse skal bygge på tydelige værdier og i langt højere grad forholde sig til det, der foregår i undervisningen. Det betyder, at skolelederne er i så tilstrækkelig nær og nærværende kontakt med lærerne i undervisningssituationen, at skolelederen reelt set kan fungere som leder og sparringspartner med hensyn til at udvikle lærernes pædagogiske, didaktiske samt faglige grundlag og værktøjskasse.

For lærerne handler det om at vide, hvor de har lederen, at forstå beslutningerne og kende rammerne, de arbejder inden for.

For lærerne handler det om tydelig ledelse og en ledelse, der kender hverdagen godt nok til at vurdere de opgaver, der skal løses og til at sikre, at tingene føres ud i livet.

Ved at etablere en samlet overordnet ledelse for flere undervisningssteder, herunder skoler, der har undervisning på flere matrikler, vil lederen ikke have de fornødne muligheder for at være tæt på de pædagogiske processer i undervisningen.

Derfor anbefaler Silkeborg Lærerforening, at Silkeborg Kommune i sin fremtidige strategi satser på selvstændige skoler, med selvstændig ledelse og skolebestyrelse.

Distriktsledelse og fælles skoleledelse vil i de fleste tilfælde ”kun” være et yderligere administrativt led mellem skolen og den kommunale forvaltning. Vejen bliver på den måde længere mellem en forvaltning, der skal støtte op om de pædagogiske processer på skolerne, og de lærere på skolerne, der skal nyde godt af de kompetencer, som forvaltningen råder over. Vejen bliver også længere mellem lærere og den leder, der har ansvaret for og beslutningskompetencen, når det gælder økonomi. Det udsætter nødvendige handlinger og tiltag i forhold til eleverne.

Der er desuden ikke belæg for at udtale sig generelt om en besparelseseffekt ved distriktsledelse eller fælles skoleledelse af flere skoler. Derfor vil det være Silkeborg Lærerforenings holdning, at dette ikke skal være et parameter, som Silkeborg Kommune bør medtænke i en eventuel skolestrategi.

På vegne af kredsstyrelsen i

Silkeborg Lærerforening

Johnny Specht