Et stærkt klassefællesskab

Et stærkt klassefællesskab eller aldersintegreret undervisning Det første tema i Børne - og Ungeudvalgets hovedspørgsmål til Skolestrategi 2021 er ”Robuste børnefælleskaber”.

Et stærkt klassefællesskab eller aldersintegreret undervisning

Det første tema i Børne - og Ungeudvalgets hovedspørgsmål til Skolestrategi 2021 er ”Robuste børnefælleskaber”.

Her vil man undersøge muligheden for øget kvalitet og effektivitet gennem etablering af robuste børnefællesskaber til optimering af alle børns læring og trivsel på sammenlignelige vilkår i forhold til en række punkter, her i blandt ”At gennemføre undervisningen på tværs af årgange”. Såkaldt aldersintegreret undervisning.

Den danske skoletradition bygger på enhedsskoletanken, som er skolen for alle. En skole hvor ligeværd og respekt for forskellighed er det grundlæggende princip. Et princip der sætter fokus på rummelighed og inklusion, hvor elever med forskellige baggrunde mødes i forpligtende og brobyggende fællesskaber. Enhedsskolen giver eleverne et kulturelt og demokratisk grundlag, og den medvirker til at fastholde et forpligtende fællesskab, der skaber mulighed for at den enkelte elev udvikles alsidigt, personligt og fagligt.

Enhedsskolen er med til at skabe det værdifællesskab, som underbygger den sammenhængskraft som vores frie demokratiske samfund er afhængigt af. Elever i det forpligtende fællesskab, hvor de skal arbejde sammen og have tillid til hinanden, er baggrund for den sociale kapital, der er så vigtig for Danmark.

Aldersintegreret undervisning bygger på nogle principper, der er i på mange områder peger i den stik modsatte retning end principperne for enhedsskolen.

Der er allerede foretaget en række undersøgelser, der påviser, at aldersintegreret undervisning ikke skaber de bedste rammer for læring.

Aldersintegreret undervisning forstærker individualiseringen af undervisningen på grund af den aldersforskel, der er mellem eleverne, og som typisk spænder over flere klassetrin.

Det vil sige, at eleverne arbejder selvstændigt, fordi de er på forskellige niveauer både fagligt og udviklingsmæssigt.

Bekymringen er derfor om aldersintegreret undervisning vil føre til en øget niveaudelt skole og dermed til øget ulighed.

Hovedresultatet af en stor undersøgelse 6. klassetrin i Sverige tyder på, at aldersintegreret undervisning har negativ effekt på elevers kognitive formåen.

Ligeledes har aldersintegreret undervisning negativ betydning for elevernes sociale trivsel. Elevers trives bedst i alderssvarende klasser. Relationer er vigtige for eleverne, og i en klasse hvor er alle lige gamle, har eleverne lettere ved at finde venner.

Ud over at lære af de svenske undersøgelser og forskningsprojekter om aldersintegreret undervisning, så slås det fast i PISA-undersøgelserne, at enhedsskolen giver de bedste resultater.

Vi håber, at Silkeborg Kommune vil lytte til de erfaringer man bl.a. har gjort sig i Sverige, inden man beslutter sig for, hvad der skal være bærende for folkeskolen i Silkeborg.

 

Emner

Målgruppe