Løntræk uge 7 ?

Hvordan undgår jeg løntræk i februar pga. uge 7? Hvad gør jeg, hvis jeg var lockoutet i 2013 og ønsker 2 dages dagpenge i vinterferien 2015?

…………………………………………………………………………………………
Den 8. januar – Af Johnny Specht og Niels Jørgen Jensen

Rigtig mange medlemmer blev i 2013 ramt af lockouten. Er du en af dem, mangler du løn svarende til 2 dage, når du skal holde din ferie i uge 7. Har du været i job i hele 2013 bortset fra lockouten, har du optjent ret til løn i ferien til 4 uger og 3 dage.

Som lærer har du som regel 5 ugers kollektiv ferie på din skole, hvor du og dine kolleger er tvunget til at holde ferie på samme tidspunkt.

Da du ikke har optjent til ferie til alle 5 uger, bliver du trukket i løn for de sidste 2 feriedage i vinterferien i februar, hvis ikke du har valgte at dække dette økonomiske hul med tid fra den 6. ferieuge eller ved at arbejde mere end 1680 timer i dette skoleår, sådan som Silkeborg Kommune tilbød før sommerferien.

Får du ikke fuld løn, og er du omfattet af kollektiv ferielukning, så har du som medlem af Lærernes a-kasse mulighed for at få dagpenge de 2 dage, hvor du bliver trukket i løn. Dagpenge for 2 dage udgør brutto 1654 kr. før skat (2015).

Alle lærere og børnehaveklasseledere på folkeskoler i Silkeborg Kommune er omfattet af kollektiv ferielukning. Det er let at få dagpenge, hvis du vil blive trukket i løn

 Udfyld den elektroniske blanket, du finder via dette link: Her fin-der du elektronisk blanket  Bekræft i ansøgningen at du har et løntræk pga. kollektiv ferie ef-ter lockout og indsend den

 Meld dig ledig torsdag i vinterferien på www.jobnet.dk. DLF/A vil sende dig en reminder et par dage inden.

 Du får en kvittering fra jobcenteret, hvor der står, at du skal huske at udfylde en ledighedserklæring og indsende et dagpengekort. Men det har du allerede gjort, da både ledighedserklæring og dagpengekort, er integreret i den elektroniske blanket, som du udfylder, når du søger om de 2 dages dagpenge grundet lockout, så det behøver du ikke gøre.

Når du er tilmeldt jobcenteret, skal du stå til rådighed for arbejdsmarkedet i de 2 dage, hvor du får dagpenge og må bl.a. ikke holde ferie i udlandet.

Jobcenteret tilbyder ikke særlige løsninger til medlemmer, der har været ramt af lockout. Du kan også søge information om dette emne på Lærernes A-kasses hjemmeside:
DLF/A's Information om lockout og dagpenge