Forslaget til ny skolestruktur trækkes tilbage

Silkeborg Kommune

Silkeborg Kommunes politikere har valgt at afvise det forslag til skolestruktur, som Børne- og ungeudvalget havde fremlagt for Silkeborg Kommunes byråd, og som byrådet valgte at sende til høring hos kommunens borgere.

Med Borgmester Steen Vindums ord, så er: ” det nuværende forslag til skolestruktur et eller andet sted dødt. Så må vi se på, hvem der konstruktivt vil være med til at ændre forslaget til en ny skolestruktur.” Derfor er det på nuværende tidspunkt usikkert, hvordan skolestrukturen i Silkeborg kommer til at se ud.

Steen Vindum fortæller videre, at han ikke mener, at der skal være usikkerhed, om hvor børn skal gå i skole. Samtidig er Børne- og ungeudvalgsformand stadig sikker på at skolefællesskaber skal være den bærende ide i et nyt forslag til skolestruktur.

Silkeborg Lærerforening er glade for at forslaget til en ny skolestruktur, der har været i høring i 8 uger, nu er taget af bordet.

Silkeborg Lærerforening ønsker selvstændige skoler i Silkeborg Kommune. Selvstændige skoler bakkes op af forskningsresultater, hvilket skyldes at skolen som institution har behov for en tydelig og selvstændig kultur, der kan ”ejes” af skolens ansatte ledere og lærere. En tydelig og selvstændig skolekultur som forældre og elever igen kan bakke op om og få et ejerskab til. Lykkes det har det ifølge forskningen en positiv effekt i forhold til elevernes læringsresultater.

Både forskning og lærernes erfaring viser, hvor vigtig det er for skolen, at det omkringliggende samfund og forældrene bakker op om skolen, og det er derfor vigtigt, at politikerne i denne høringsfase har lyttet til de ansatte lærere og ledere samt de mange forældre og folk fra erhvervslivet, der alle har udtalt en stor modstand til forslaget og til den usikkerhed, som forslaget har skabt for elevernes fremtidige skolegang.