Skolestrategi i Silkeborg Kommune

Rådhuset
Hvordan skal fremtidens skole se ud i Silkeborg Kommune?

Byrådet vil med Børne- og Ungeudvalget i spidsen lave en strategi for udviklingen af folkeskolen frem mod 2021. Målet er samtidig, at en ny skolestruktur skal være på plads allerede næste år. Børne- og Ungeudvalget har lagt op til debat om strategi for folkeskolerne i Silkeborg ved at invitere til lokale debatmøder, og nu fortsætter debatten i den lokale Midtjyllands Avis i maj måned.

Silkeborg Lærerforening deltager gerne, og vi giver løbende et bud på hvad, der for os er kvalitet, og hvad der er værd at gå efter. Kvalitet i folkeskolen afhænger overordnet af tre ting – skolekulturen, lærerne og skoleledelsen. Her giver Silkeborg Lærerforening et bud på, hvad der er kvalitet, når det handler om skolestrukturen.

Hvis eleverne i folkeskolen skal præstere bedst muligt, så er det vigtigt, at skolekulturen fremmer gode relationer mellem ledere, lærere og elever, det er vigtig, at elever, lærere og ledere har et personligt forhold til ”DERES” skole. Den bedste skole opnås derfor ikke ved, at lave store mastodont skoler med mange matrikler spredt ud over et stort geografisk område, men den bedste skole opnås derimod, når lærere, ledere og elever har et godt indbyrdes forhold, og når der er varme relationer indbyrdes mellem alle aktørerne, der er med til at understøtte og udvikle elevernes indlæring.

Skolekulturen skal gøre elevernes dagligdag velorganiseret og tryg. Mange skiftende klasser, hold, lærere, skemaer vil gøre eleverne utrygge og have betydning for elevernes læringsmiljø. Her er der tale om kvalitet, når læreren er fysisk tæt på eleven, når læreren er optaget af, at eleven gør fremskridt, og når læreren engagerer eleven og sikrer elevens opmærksomhed. Det er ikke ligegyldigt, hvor mange elever en lærer skal undervise og forholde sig til.

Når strategien for folkeskolen i Silkeborg skal debatteres, og når skolestrukturen i Silkeborg skal fastlægges, så skal det nævnes, at disse bud bygger på uddannelsesforskning og dermed, hvad der er kvalitet i folkeskolen.

Buddene bør derfor være pejlemærker for, hvordan der arbejdes i folkeskolen i Silkeborg i dag og for, hvordan vi udvikler folkeskolen i fremtiden. Det er ikke ligegyldigt, hvilken skolestruktur vi vælger i Silkeborg.