15. marts 2024 -

Se alle nyheder

Hvad nu hvis?

• Barsel - Hvad nu?

Som kommende forældre skal I blandt andet overveje, hvordan I vil holde orlov. Desuden er det blandt andet vigtigt, at:

• du som kommende mor giver din skoleleder besked om, hvornår din barselsorlov begynder senest 3 måneder før forventet fødsel.
    • du som kommende mor ret til barselsorlov med løn i 8 uger før forventet fødsel.

Kontakt din kreds og få hjælp til at planlægge orloven. Klik dig videre her.

• Brug for rådgivning

Har du problemer på grund af det psykiske arbejdsmiljø, kan du benytte dig af flere muligheder i Danmarks Lærerforening.

• Du kan henvende dig til din tillidsrepræsentant for at drøfte lokale forhold på skolen.
    • Du kan henvende dig til Silkeborg Lærerforening for at drøfte lokale forhold og aftaler i Silkeborg Kommune.
    • Du kan også kontakte rådgivningsordningen i Danmarks Lærerforening dirkete og bestille tid til en telefonisk samtale med en af DLF's arbejdsmiljøkonsulenter.

• Hvad skal jeg have i løn?

Hvilke vilkår gælder, når du er ansat på et af de undervisningsområder, hvor Danmarks Lærerforening og Silkeborg Lærerforening er den ene part i overenskomster og aftaler? Og hvad skal du have i løn?

Når du skal finde oplysninger, der gælder for netop dig, er det vigtigt, at du er klar over, om du er ansat i Silkeborg kommune, i regionen, eller på SOSU skolen i Silkeborg og dermed staten. Hvis du er i tvivl, så kontakt din tillidsrepræsentant eller Silkeborg Lærerforening.

• Hvis jeg bliver afskediget.

Dit job kan blive afsluttet på forskellige måder. Det er derfor vigtigt, du ved, hvordan du er stillet, hvis arbejdsgiveren vil opsige dig. Kontakt Silkeborg Lærerforening, så snart du føler dit job truet.

Danmarks Lærerforening hjælper dig, når truslen hænger over dit hoved. Selv om vi ikke kan forhindre, at du bliver afskediget, kan vi være dig til nytte alligevel.

• Pension - Hvad nu?

Står du overfor at skulle på pension, så er det muligt for dig at få råd og vejledning i forhold til at forlade arbejdsmarkedet.

Når du kommer til samtaler angående pension, så er det altid en god ide at medbringe NemID.

6.ferieuge

Silkeborg Lærerforening har sammen med Silkeborg Kommune udarbejdet en fælles forståelse af ferieaftalens regler vedrørende 6.ferieuge.

6.ferieuge kan afholdes i ferieåret, der starter 1. maj og slutter 30. april året efter. Man kan også vælge at få 6.ferieuge udbetalt.

Du kan læse den fælles forståelse af ferieaftalens regler ved at følge linket til højre.

• Kollektiv ferielukning i 2023
    For lærere ansat ved folkeskolerne i Silkeborg Kommune, er der i 2023 kollektivt ferielukket i uge 7 samt fra og med tirsdag den 4. juli til og med mandag den 31. juli begge dage inklusiv.

Du kan læse mere via linket, hvis du ikke har optjent nok ferie til ferielukningen.

Du kan også læse mere om sygdom under ferie.

Spørg om

Efterløn og ledighed

Lærernes A-kasse

Spørg om

Pension

Lærernes Pension

Tlf.: 70 21 61 31

Find

Nyt job

Lærerjob.dk

lærerjob.dk

Sinatur

Benyt dig af Danmarks Lærerforenings seks konference hoteller, når du skal holde konference, kursus eller ferie. Du kan læse mere om de enkelte hoteller her.

Gruppelivsforsikring

Frivillig gruppeliv er et godt supplement til den gruppelivsforsikring, du i forvejen har i forbindelse med din ansættelse

Feriehuse

DLF disponerer over seks feriehuse, som kan lejes af medlemmer og ansatte

Medlemslån

Som medlem kan du ansøge om et fordelagtigt medlemslån og låne op til 200.000 kr. Lige nu er renten 5,15 pct. p.a.