Dit job

Ferie

Læs om de generelle forhold omkring ferie for ansatte i kommuner, regioner og på det statslige område.

Når du er ansat på en skole, er ferien som hovedregel ”kollektiv ferie”. Det betyder, at alle holder ferie samtidig, nemlig når skolen er lukket. Silkeborg Kommune fastlægger altid en ferieplan, der gælder for alle kommunens skoler. Ferieplanen kan ses herunder. Hvis du ikke er ansat i Silkeborg Kommune skal du i stedet henvende dig til din tillidsrepræsentant for at få at vide, hvornår din ferie er placeret.

Ferien er normalt placeret på skolefridage. En lærer har normalt 210 arbejdsdage pr. skoleår, så det er Ikke alle skolelukkedage, der er feriedage. Det er vigtigt at vide, hvilke lukkedage der er feriedage, og hvilke der er ”afspadseringsdage”.

Skoleferier 2017/2018:

Sommerferie: lørdag den 24. juni - søndag 13. august

Efterårsferie: Lørdag 14. oktober - søndag 22. oktober
Juleferie: Torsdag 21. december – tirsdag 2. januar

Vinterferie: Lørdag 10. februar – søndag 18. februar
Påskeferie: Lørdag 24. marts – mandag 2. april
St. Bededag: Fredag 27. april
Kr. Himmelfartsferie: Torsdag 10. maj – søndag 13. maj
Pinseferie: Lørdag 19. maj – mandag 21. maj
Grundlovsdag: Tirsdag 5. juni
Sommerferie: Lørdag 30. juni – mandag 12. august¤

¤slutdato sommerferie 2018 ikke endelig fastlagt

De nævnte dage er inklusive

I Silkeborg er feriens placeret i sommerferien uge 27 - 30 og i vinterferien uge 7. Feriens placering drøftes i OmrådeMed skole i Silkeborg Kommune. Her Silkeborg Lærerforening mulighed for at drøfte feriens placering.